tiistai 15. toukokuuta 2012

Kaiken voi ostaa!


Blogi myytävänä? Jotkut tuntuvat uskovan, että kaikki - ihan kaikki - on myytävänä; kyse on vain hinnasta. Minä en usko siihen, ainakaan jos hinta on vain rahaa. Jollakulla voi olla esim. niin suuri omaisuus jo ennestään, ettei hän tee lisärahalla mitään, eikä siksi ole halukas myymään vaikkapa molempia käsiään mistään rahasta. Harva taitaisi muutenkaan olla valmis myymään käsiään rahasta, mutta siihenkin voi keksiä poikkeuksia. Aivan kuoleman partaalla oleva henkilö voisi luopuakin käsistään turvatakseen jälkeläistensä taloudellisen tilanteen. Samaten jos rahan sijaan hintana onkin jotain aivan muuta, voisi hyvinkin löytyä kauppiaita, jotka ovat valmiita myymään aivan mitä tahansa. Monet taistelevat esim. ihmisoikeuksien puolesta, ja voisivat olla valmiit uhraamaan niiden puolesta kaikkensa.

Blogiani lähestyttiin äskettäin ostotarjouksella. Aivan koko blogia ei tarjouduttu ostamaan, mutta lukijakunta oli pääomaa, joka kauppamiestä kiinnosti. Tarjousta ei toki esitetty näin suorasukaisesti, vaan se oli otsikoitu viattoman kuuloisesti "juttuideaksi". Voisin esittää blogissani sisältöä jota siellä ei normaalisti olisi, ja vastineeksi saisin mahdollisesti melkoisen epämääräiseltä kuulostavaa seurantatietoa jutun leviämisestä. On ilmiselvää, että se ehdotettu sisältö olisi mainos. Ei välttämättä kaikkein perinteisimmässä muodossaan, mutta eittämättä se olisi mainos. Se olisi maksettu mainos, koska minä saisin sen julkaisemisesta vastikkeen, tosin mielestäni hävyttömän pienen.

Ei, en ole myymässä blogiani. Blogifilosofiaani kuuluu, etten tee tätä hyötymismielessä. Olen hakemassa ainoastaan mielihyvää, ja sitä saan nähdessäni lukijoiden lukeneen MINUN tekemääni sisältöä. Minulle on samantekevää, tuleeko blogiini kymmenen lisäkäyntiä tapittamaan jonkun toisen tekemää mainosta vai ei, se ei tuo minulle mielihyvää. Sata käyntiä ei ole sen parempi, eikä ole tuhat tai miljoonakaan. Mieluummin otan yhden ainoan kävijän, joka tulee itse tekemäni kirja-arvostelun vuoksi kuin kymmenen miljoonaa väärästä syystä tullutta käyntiä.

Tämä blogi ei siis ole kaupan. Sisältöön vaikuttaminen on kyllä mahdollista: minulle voi kernaasti antaa lukuvinkkejä. Monet ovatkin saaneet minut kiinnostumaan kirjoista ja edelleenkin aion kirjoittaa kaikista lukemistani. Minulle voi jopa lähettää kirjoja luettavaksi, mutta luen niitä ainoastaan, jos ihka oma kiinnostukseni herää. Mitään takeita en voi antaa.

Jos joku haluaa kokeilla onneaan ja selvittää, eikö blogini tosiaan ole myytävänä mistään hinnasta, niin kannustan siihenkin. Neuvon kuitenkin käyttämään jo avaustarjouksena oleellisesti korkeampaa hintaa kuin 30 hopearahaa. Omassa mielessäni arvostan blogiani enemmän kuin esimerkiksi valokuvien vanhennuspalvelua. Sitä kautta löytyykin oikea hintaluokka :)


33 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista, selkeästi vähän uusia tuulosia puhaltelee nyt... Kiva ettet myynyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ihan kiva huomata tulleensa huomioiduksi sosiaalisen median markkinointiyrityksessä. Toisaalta tällainen saa vain vihastumaan, sillä toinen osapuoli yrittää saada minun näkemästäni vaivasta taloudellista hyötyä itselleen.

      Poista
  2. Johan oli juttu. Samaa sanon kuin Norkku, onneksi et myynyt. Oma blogifilosofiani on samanlainen kuin sinulla (ja uskon, että aika monilla kirjabloggareilla on). Se on ilo, että saa kirjoittaa mielenkiintoisista aiheista ja se, että joku tulee ja lukee juuri niitä ja ehkä keskusteleekin niistä on koko jutun pointti ja mielekkyys.

    Minun blogini on tosin melko pieni kävijämääriltään, joten tuollaisia tarjouksia tuskin tulee, mutta pitäsikö pistää varmuuden vuoksi kyltti: not for sale

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kyltti voisi olla ihan hauska ajatus, jos näitä alkaa tulla lisää. Siitä sitten linkki tähän vuodatukseeni!

      Poista
  3. Mullekin on tullut joskus tarjouksia, joissa on pyydetty julkaisemaan toisten kirjoittamia arvioita, mutta minun blogissani (muka minun kirjoittamanani). Ei kiitos tämmöiselle. Hyvä, ettet siekhään myyny. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohan on jo astetta röyhkeämpää! Tavallisen mainostuksen kohdalla ostetaan vain lukijakuntaa, mutta sinulta yritettiin saada enemmän. Nimi, mielipide, auktoriteetti.

      Poista
  4. Suoraselkäistä toimintaa, hyvä Jori!

    Sinuulla on hyvä ja suosittu blogi, ... jopa minulle on tullut muutama pyyntö, ei kuitenkaan tällaista, mutta en ole lähtenyt niihin, menen omalla linjalla eteenpäin ja sitten jos into hiipuu lopetan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri noin, täytyy pitää mielessä, minkä vuoksi tätä tekee. Tuli mieleeni eräs golfkisa, jossa olin mukana muutama vuosi sitten. Sää ei todellakaan ollut suosiollinen, vaan vettä satoi vaakasuorassa alusta saakka. Jo kahden ensimmäisen reiän jälkeen vaatteeni olivat läpimärät, eikä ollut toiveita sateen loppumisesta. Pari reikää myöhemmin totesin, että "en minä tämän takia golfin pelaamista aloittanut" ja lähdin kotiin.

      Poista
  5. Oho, onpas kyllä mielenkiintoista. Kuten moni muukin on sinun itsesi lisäksi todennut, onneksi et lähtenyt moiseen kelkkaan! Minulla ei ole koskaan tullut mitään vastaavia pyyntöjä ja jos tulisikin, niin kyllä se oman blogin säilyminen riippumattomana ja "itsensä näköisenä" on kuitenkin tärkeintä. Bloggaaminen on mahtava harrastus juuri tällaisenaan.

    VastaaPoista
  6. Katja & Kirsi: Kuvittelin, että sama tarjous olisi mennyt "kaikille muillekin", mutta ei tämä ilmeisesti ollutkaan massalähestyminen. Kiinnostavaa sinänsä, mutta ei lisää itse tarjouksen kiinnostusta.

    VastaaPoista
  7. No huhhuh, noin jonkunlaisena asiakkuudenhallinnan ammattilaisena itseäni pitävänä korvaan särähti erityisesti tuo, ettei tarjouksessa rehellisesti sanottu, että kyseessä on mainos. Mainos on mainos, vaikka olisikin sosiaalisessa mediassa ja rehellisyys kantaa pitkälle.

    Minä en pidä mainoksia ollenkaan pahana, kunhan ne eivät ole päällekäyviä ja sopivat sekä katsojaan että kontekstiin. Voisin hyvinkin kuvitella kirjablogissa olevan esim. mainoksia kirjojen nettikauppaan... Ruokablogiini pyydettiin (tosin korvauksetta) laittamaan linkkiä ruokalehteä myyvään yritykseen. Jos vielä kyseistä blogia ylläpitäisin, niin olisin hyvinkin voinut laittaa. Kyseessä oli nimittäin lehti, jonka reseptejä olin muutaman kerran blogiini kirjannutkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minäkään pidä mainoksia kaiken pahan alkuna. Kirjablogissa voisi tosiaan olla nettikirjakaupan mainos, ja se olisi silloin oikeassa paikassa. Omaan blogiini en sitä kuitenkaan haluaisi laittaa rahan tai muunkaan korvauksen vuokai. Sen sijaan saattaisin hyvinkin laittaa mainoksen ilmaiseksi, jos olisin kokenut kaupan erityisen toimivaksi tai haluaisin jostain syystä suosia juuri sitä kauppaa. Se syy ei kuitenkaan olisi henkilökohtainen etu, vaan jälleen kerran se mielihyvä, jonka saisin hyvän asian tukemisesta.

      Poista
  8. Sain myös samaisen viestin. Jo sen otsikon nähdessäni kohotin kulmakarvojani: tarvitsenko minä juttuideoita muilta? Ja viestin sisältö oli myös varsin epämääräinen.

    Enpä ajatellut ottaa vinkistä vaaria. En ole suunnitellut blogiani mainoskanavaksi, siihen kuuluu vain itse kirjoittamani ja päättämäni jutut. Tietenkin voisin vinkata esimerkiksi jostain tapahtumasta, josta kuulen sähköpostiini tulleesta viestistä, mutta vain jos koen sen itsekin mielenkiintoiseksi eikä siihen sisältyisi mitään kunnon mainostamisen ehtoja.

    Sanoit hyvin tuosta, että mieluiten yksi blogivierailija itse kirjoitetun kirja-arvion vuoksi kuin kymmenen miljoonaa vääristä syistä tullutta kävijää. Olen samaa mieltä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No saihan sen sentään joku muukin! En usko, että toistenkaan tarvitsee olla huolissaan, kyllä se mainos löytää vielä tiensä kaikkien halukkaiden nähtäville.

      Poista
  9. Huh, meno näyttää menevän melko hurjaksi kun tuollaisia tarjouksia tipahtelee :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varo vain, johan tässä on nähty että niitä tippuu muillekin!

      Poista
  10. Minunkin pieneen blogiini on tarjottu mainoksia (sentään rehellisesti mainoksia) pari kertaa. En ota, en. Hyvä, että varoitit saamastasi tarjouksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tämä minulle olikin ensimmäinen tarjous, niin tuskin viimeinen. Ellei sitten juuri tämä bloggaus tee tehtäväänsä :)

      Poista
  11. Minäkin sain samaisen viestin ja olin aikalailla huuli pyöreänä sen luettuani. vastaaminenkin unohtui ;). Aika hurjia pyyntöjä ja ehdotuksia kyllä, ja tämä oli minusta vielä ihan blogini aiheen ulkopuolelta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aiheen ulkopuolisuus on kyllä omiaan hiertämään tässä asiassa. Korostaa sitä hyväksikäyttömielialaa.

      Poista
  12. Oho, kilpailu on kovaa kirja-alalla! Ei tulisi mieleenkään alkaa myydä omissa nimissään esitettyjä mielipiteitä (varsinkin jos ne olisivatkin jonkun toisen) - työ on työtä ja siitä pitää saada maksu, mutta kirjablogin pito on jotain ihan muuta, palvelee ihan muita tarpeita kuin ansaitsemista, ainakin itsellä ja varmasti suurimmalla osalla muistakin. Mainoksia vastaan mulla ei ole mitään, jos ne osuvat kohdalleen, eikä edes niillä ansaitsemista, kunhan ne saa itse valita, kuten myös kirjat, joita lukee ja arvioi. Hyvä kun olit tiukalla linjalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo mielipiteiden osto, jota ainakin Hannalle esitettiin, on minusta epäeettistä enkä halua olla missään tekemisissä sellaisen kanssa. Tavallinen mainonta on sentään vielä hyväksyttävää, kunhan se on oikeassa paikassa.

      Poista
  13. Mullekin tuli tuo sama "tarjous". Se oli jo toinen vastaava tässä ihan lyhyen ajan sisällä. Toki otan vastaan tiedotteita, mutta suhtaudun varauksella "juttuideoihin". Kaikista törkein yritys oli kyllä tuo varmaan Hannankin tarkoittama pokerikirjan juttu, jossa haluttiin antaa valmis "arvostelu" blogiini rahaa vastaan.

    Ärsyttävintä näissä on se, etteivät ihmiset ole vaivautuneet tarkistamaan, mistä blogissani on kysymys, tai sitten he eivät vain välitä siitä. Jos blogissa on vain kirjoja, niin miksi edes tarjotaan jotain ihan muuta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota minäkin olen ihmetellyt. SoMe-markkinointi on uusi asia, ja voisi kuvitella yrityskuvalle olevan hyödyksi, jos se voi mainita kirja-alankin hallitsemissaan blogialueissa. Kovin merkittävistä rahoista ei voi millään olla kyse, muuten pitäisi saada kaikki kirjabloggarit liikkeelle samalla kertaa.

      Poista
  14. Kuten muutkin sanoneet, hyvä ettet myynyt!

    Tämä on muutenkin aihe, joka tällä hetkellä puhututtaa paljon. Olen esimerkiksi miettinyt muutamia seuraamiani blogeja (ei kirjablogeista kyse), jotka ovat aloittaneet "tyhjästä" intopiukkana kirjoittaen selvästi ihan puhtaasta omasta halusta - ja nyt sitten rahan voimalla, joka näkyy ja kuuluu. Eipä sellaisia kauaa jaksa seurata.

    Tulee jotenkin nihkeä fiilis, että joku ajattelisi, että pitää kirjablogia rahan tai muun palkkion toivossa. Ainakin itselle kun tämä on rakas harrastus, enkä sitä muuksi tahdokaan muuttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä se: hauskuus loppuu, kun harrastus muuttuu työksi. Jos ei se työ riitäkään elannoksi, niin pian jää pelkkä riippa jäljelle.

      Poista
  15. Jännittävää menoa, hyvä ettet lähtenyt...itsehän en ole laittanut edes spostiosoitetta yhteydenottoja varten enkä maksettuihin mainoksiin ole lähtemässä (ilmaista "tää oli hyvä juttu" mainosta voi ehkä tulla pyytämättäkin).
    Mutta toki olen ostettavissa kun tarpeeksi rahaa ladotaan pöytään, hinta vain taitaa ylittää moninkertaisesti kaikki realistiset tasot...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sähköpostiosoitteen näkyvyysen osalta katson olevani vielä rutkasti plussan puolella, eikä sen poistaminen jälkikäteen enää mitään auttaisikaan.

      Poista
  16. Leffabloggarina sain samantapaisen yhteydenoton, tulevan elokuvan arvioinnissa olisi pitänyt käyttää annettuja sanoja ja linkittää yhteyttä ottaneen tahon sivustolle. Pitkään on puhuttu miten "blogit on huomattu", mutta eipä silmiin ole osunut yhtäkään uutisointia siitä minkälaisia kieroimmat "huomiot" on. Pyh ja pläh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Törkeää. Hyvä juttu, että näistä tapauksista kerrotaan julkisesti edes tällä tasolla.

      Poista
  17. No jo nyt on perkele! Eivät taida tajuta, että kaikille se raha ei ole elämän tärkein asia. Ja muita kompaten, hyvä ettet myynyt. Itselläni ei ole onneksi tullut ostojuttuja vastaan, eikä siitä olisi kyllä kellekään hyötyäkään, samoilla linjoilla mielihyvästä ja epäkaupallisuudesta kun ollaan. Ehkä tämä johtuu osin myös kirja-alasta; kirjallisuus ei ole niin mediaseksikkään yksinkertaista kuin vaikka muotiblogien aiheet.

    Todella kaksinaamaista toimintaa markkinoinnin alan puolelta; toisen kirjoittama juttu mutta toisen nimellä julkaistu, ja tuo Disan sanalista+linkitys -juttu. Hei te selkärangattomat ekonomistit, näin saatte alanne vain vielä huonompaan valoon, jos se on ylipäätään enää mahdollista. Teidän koulutuksenne taitaa kaivata selkeästi muidenkin kuin Kokoomuksen rahoittamia etiikka-luentoja. Tsiisus....!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin kun raha muuttuu keinosta päämääräksi, on jossain menty vikaan.

      Poista